Mediteren; waar en wanneer

Mediteren is onderdeel van mijn leven. Dagelijks mediteer ik op meerdere en verschillende momenten. Ik mediteer met verschillende intenties.

Wat is voor mij mediteren?

Mediteren betekent voor mij: even contact maken met mijzelf. Heel even mijn gedachten, stemmetjes, meningen, invloeden, emoties en dialogen met personen die ik nooit zal voeren, loslaten en opgaan in het moment. Hierbij voel ik de energie door mijn lichaam tintelen.

Dit geeft mij rust en verlaagd bij mij het stress-gevoel.

Hoe zien mijn mediteermomenten eruit?

  • Door de dag heen. Kleine momenten (secondes) even contact maken met mijzelf.
  • ‘s Ochtends wanneer ik de kinderen naar school heb gebracht. Dan leg ik mijn yoga-mat neer en begin ik met rugoefeningen. Daarna een meditatie met intentie voor de rest van de dag, ademhalingsmeditatie, of een chakra meditatie.
  • Elke avond voor het slapen gaan. Vaak een dankbaarheidmeditatie. Of een diepere trans van Roy Martina
  • Samen met mijn oudste dochter als ze niet kan slapen. Ademhalingsmeditatie.
  • Middenin de nacht als ik zelf niet kan slapen. Ademhalingsmeditatie.
  • Na yoga in de avond. Het verschilt wat ik op dat moment wil visualiseren. Vaak is het een dankbaarheidmeditatie, maar het kan ook een intentiemeditatie zijn.
  • Tijdens het werk heb ik vaak binualbeats op voor het aanhouden van focus.
  • Verder wisselen de meditaties zich af. Het ligt er aan wat ik op dat moment voel of waar ik behoefte aan heb. Het komt ook wel eens voor dat ik een dag helemaal niet mediteer. Voor mij geldt: alleen als ik me er goed bij voel. Voor niks en voor niemand hoef ik het te doen. Het is geen wedstrijd ;).

Wat gebruik ik tijdens mijn mediteermomenten?

Voor de kleine momenten gebruik ik alleen mijzelf. Ik probeer mijn lijf te voelen en mijn gedachten uit te schakelen. Wanneer er gedachten opkomen, bedank ik die en richt mij weer op het niks. Ik gebruik dagelijks de Meditation Moments app van Michael Pilarczyk. Daarnaast gebruik ik ook luisterfragmenten van Roy Martina.

Waar mediteer ik?

  • Tijdens het wandelen maak ik contact met het universum en mijn lichaam, lopend dus.
  • In bed voor het slapen gaan, liggend.
  • Op de yoga mat lange chakra meditaties, liggend.
  • Op de yoga mat korte intenties, zittend.
  • Op de stoel voor of tijdens het werk, zittend.

Hoe begin je met mediteren?

Toen ik begon met mediteren, stelde ik mij de kleur WIT voor, “WIT-Methode”. Alleen een blanco A4tje waarop ik helemaal inzoomde. De kleur WIT was mijn houvast om verder nergens anders aan te denken.

Een andere manier was dat ik mij de zon voorstelde, “Zon-Methode”. De verlichting van de zon verblinde daarbij alle andere gedachten. Dan dacht ik eraan dat ik op het water in zee dreef waardoor ik helemaal geen lichamelijk aanrakingen voelde en, helemaal ingezoomd, naar de zon keek. Soms gebruik ik de Zon-Methode nog wel eens. Op momenten waarop mijn monkey-mind teveel wil overdenken en wil oordelen. Dan heb ik geen rem en blijven de gedachten zich maar over elkaar heen stapelen. Op die momenten vind ik het moeilijk om mijn gedachten stil te brengen. Dan probeer ik mijn aandacht op mijn ademhaling te richten en pas ik de Zon-Methode toe. Het komt zelfs wel eens voor dat dit niet werkt. Wat dan? Dan laat ik het. Dan accepteer ik mijn ZIJN op dat moment. Volgende keer weer beter.

Hierbij wil ik opmerken; wees lief voor jezelf. Elke micro seconde waarin je je lijf voelt en je gedachte loslaat, is een goede micro seconde. Mediteren is hetzelfde als sporten, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Step by step.